teisipäev, 9. veebruar 2016

Keeruline asjaajamine

33. päev 3 °C, Elverum

Kaunist vastlapäeva ja sopast liugu, mu Eesti sõbrad! Kui see teid lohutab, siis ka siin on ilmaolud kehvavõitu, lund veel veidi leidub, aga umbes sama palju on seda ka vast Tartus Lõunakeskuse taga. 

Läksin täna 12-ks kooli, et oma grupiga reedesest õpetamispäevast rääkida ja olümpiamängudeks vaja minevate asjade nimekiri koostada. Kuna ülejäänud parasjagu sõid ja tegelesid kõige muu kui grupitööga, siis mõtlesin, et kasutan seni aega kasulikult ja tegelen veidi oma arvemajandusega. Ühtlasi üritasin viiendat korda oma jaanuarikuu üüri maksta, aga see ei õnnestunud taas kord. Lükkasin oma ID-kaardi koos lugejaga USB "auku" ja hakkasin toimetama. Väljakad nägid sellist asja esimest korda ja kohe uurisid, et mis värk on. Valgustasin neid siis lühidalt Eesti ID-kaardi olemusest ja rääkisin, et saan sellega internetipanka logida ja isegi valimas "käia". Ütleme nii, et see oli nende jaoks kergelt ulmevaldkonda kuuluv teema ja osad suhtusid sellesse isegi veidi skeptiliselt. Sakslane Michael rääkis, et nägi 2003-l aastal dokumentaalfilmi Eestist ja seal räägiti, et saab mobiiliga erinevate teenuste eest maksta ning ta ei suutnud juba siis uskuda, et selline tulevikumaa kuskil olemas on. Kohe eriline oli olla natuke. 

Enne kolme pidin lahkuma, sest pidin panka kiirustama. Mul on probleeme jaanuarikuu üüri maksmisega, sest iga kord lööb teate, et makse ei läinud läbi ja pöördu oma panga poole. Et üldse midagi siin maksta saaks, pidin tegema endale SEB-s virtuaalse krediitkaardi ning veebruari arve maksmisel toimis see kenasti. Kuna ühe arve maksmisel see töötas, siis järelikult ei saanud olla viga minu pangas, vaid viga pidi olema kuskil mujal. Kirjutasin neile, et mul ei ole võimalik seda arvet maksta ja palusin, et nad mulle uue arve koostaksid. Täna siis saingi uue arve, aga mitte e-mailile, vaid postkasti ja mitte teenusepakkujalt, vaid inkassolt. Lisaks üürisummale oli otsa keevitatud ka 10€ viivist. Eestis ma hakkaks ohkima ja õiglust taga nõudma, aga siin leidsin, et mul ei ole selleks energiat ja otsustasin selle kenasti koos viivisega ära maksta.

Kuna mul on endiselt tasumata ka see arstiarve, siis otsustasin need täna koos ära maksta. Arved, mis postkasti tulevad, on loomulikult kõik norrakeelsed, seega näitasin neid Solinile, et ta seletaks mulle, kuhu ja kuidas ma neid maksta saan. Selleks polevat vaja teha muud kui minna panka ja seal saan kaardiga oma arvete eest tasuda. Tunduski liiga lihtne, et tõsi olla, sest reaalselt ikka nii ei saa küll. Selleks, et ma saaksin seda teha, pean ma omama siinses pangas kontot. Selleks, et pangakontot avada, pean ma omama D-numbrit, mis on sarnane meie isikukoodile ja mõeldud neile, kes asuvad Norras vähem kui 6 kuud. Pikemaajalistele peatujatele on mõeldud ID-number. Selleks, et seda numbrit saada, pean ma sõitma Hamarisse, et end sealses politseijaoskonnas Norra elanikuks registreerida, sest Elverumis seda teha ei saa. Ja sellega asi veel ei piirdu, sest rääkisin täna kreeklasega ja tema proovis endale just pangakontot avada, aga seda polegi võimalik teha kui sa oled Norras vähem kui kuus kuud. Seega, mind väga huvitab, et mis ma nüüd siis teen. Arveid ma ära maksta ei saa, sest pangakontot ma avada ei saa. Sularahas neid samuti maksta ei ole võimalik. 

Arvan, et pean rääkima oma koordinaatoriga ja ehk tema oskab mingi lahenduse välja pakkuda, sest mingiks võlgalseks ma siin küll hakata ei viitsi. Siiani olin ainult kuulnud lugusid Eestist väljaspool lokkavast bürokraatiast ja nüüd siis olengi ise nende hammasrataste vahel. 


Kommentaare ei ole: