teisipäev, 19. jaanuar 2016

Elverumist ja ülikoolist

12. päev -16 °C, Elverum

Kuna ma täna midagi erakordset korda pole saatnud, on just õige hetk kirjutada vahelduseks midagi informatiivsemat kui minu igapäev, näiteks sellest imekaunist linnast, kus ma elan ning koolist, kus ma õpin.

Elverum asub Hedmarki maakonnas, mis on kõige vähem linnastunud piirkond Norras. Lisaks Elverumile on siin veel ainult kolm linna, Hamar, mis on suurim, Kongsvinger ja Tynset. Alumise otsaga asub maakond Lõuna-Norras, kuid liigitatakse siiski Ida-Norra alla, sest tõuseb mööda Rootsi piiri üles põhjapoole. Elverumis on umbes 20 000 elanikku ning linna pindala on 25 ruutkimoleetrit. Et suurusest mingitki aimu saada, siis Tartus on umbes 100 000 elanikku ning pindala 39 ruutkilomeetrit. Seega elanikke on 5 korda vähem, kuid pindala on ainult 1,56 korda väiksem. See tuleb vast sellest, et suuri korterelamuid on siin vaid mõned üksikud ning suurem osa inimesi elab eramajades või väikestes puust kortermajades. Linnatiitli sai Elverum alles 1996. aastal. 


Elverum, Foto: Google


Läbi Elverumi voolab Glomma jõgi, mis on ühtlasi ka Norra suurim ja pikim, kogupikkusega 621 km. Nagu me teame, siis Eesti pikim jõgi on Võhandu ning selle pikkus on vaid 162 km. Neid kahte muidugi omavahel võrrelda ei tasu, sest Norra kõrval on Eesti vaid pisike könn. Alguse saab jõgi ülevalt Aursundi järvest ning voolab Oslo fjordi. Glomma jõel asub ka mitmeid saari. Juba ainuüksi Elverumi linna piires on 7 saart, millest sillad viivad siiski ainult ühele. Ajalooliselt on Elverum päris oluline paik, sest Teise maailmasõja ajal jäi just see piirkond Norras sakslastele eriti ette ning ega sest suurt midagi järgi ei jäänud. Õnneks tõusti kiiresti jalule ja pärast sõda ehitati linn suhteliselt kiiresti uuesti üles. 

Veidi ka ülikoolist. Hedmark Universty College'l (noorakeeli - Høgskolen i Hedmark) on neli teaduskonda. Faculty of Educatin and Natural Sciences, campus asub Hamaris, Faculty of Business Administration, campus asub Renas, Faculty of Applied Ecology and Agricultural Sciences, campus asub Evenstadis ning Faculty of Puplic Health, mille campus asub Elverumis ja mille alla minagi kuulun. Lisaks Nordic Outdoor Programmile, mida õpin mina, on siin veel sellised erialad nagu Nursing, Health Promoting Dental Care and Mental Health, to Sports and Outdoor life. Info võtsin kooli kodulehelt ja ei hakanud seda eesti keelde tõlkima, sest mõnele sõnale on raske eestikeelset vastet leida, kasvõi näiteks Outdoor life, no kuidagi ei oska seda eesti keelde panna, kuigi norra keeles on küll sellele täitsa omaette sõna olemas - friluftsliv.


Kool. Foto: Google


Nagu ma juba varem olen maininud, siis süsteem on Norra ülikoolides niimoodi üles seatud, et kooliruumides peaks viibima võimalikult vähe. On tavaline, et kool toimub ainult kaks korda nädalas ning ülejäänud aeg toimub iseõppimine, mis tähendab, et igaüks saab oma aega planeerida vastavalt enda bioloogilisele kellale. Minule selline süsteem sobiks, sest ma olen väga laisk loenguskäija. Ma lihtsalt ei pea seda vajalikuks, sest ma oskan ka ise slaididelt maha lugeda, mulle ei ole vaja ette lugeda. Hindamissüsteem on sarnaselt Eestile A-st F-ni, kus A ületab ootuseid, B on perfektne, C on üle keskmise, D keskmine, E piisav ning F läbikukkunud. Eestis (vähemalt Maaülikoolis) on A suurepärane, B väga hea, C hea, D rahuldav, E kasin ning F läbikukkunud.



Kommentaare ei ole: